2014. november 24., hétfő

HOGY IS VAN EZ A RIZS?


A tegnapi táplálkozás piramisban láthattátok, hogy van egy sor a biztonságos keményítőknek, amiben szerepel a rizs, burgonya, édesburgonya és a sütőtök. Szerepelhetne még itt a tápióka/manióka is.

Nincs mindig egyszerű dolgunk valljuk be, mert az egyik nagy paleo vezér azt mondja valamire paleo a másik vezér meg azt mondja nem paleo mi meg csak pislogunk.
Nem akarok minősíteni senkit a NAGYOK közül, mert nagyon hálás vagyok mindegyikőjüknek, hogy tudásukat megosztják velünk, de nem követem egyikőjüket sem vakon.

Azt vettem észre általában az emberek azt követik jobban aki számukra kedvezőbb dolgot állít.
Érdekes ezen elgondolkodnunk egy pillanatra!
Én nem így döntöttem el mit fogyasztok és mit nem. Amiben nem volt egyetértés közöttük azt inkább nem ettem, nem akartam kockáztatni a gyógyulásom, így is maradt bőven finomság amit ehettem és ezért is lettem sokak szerint annyira túl szigorú paleo.

Nem annyira értettem sosem, hogy a rizs miért nem fér bele a paleoba, nagy ritkán ettem is egy kis hurkát.
Na, de most bebizonyosodott, hogy jó volt a megérzésem, mert ha már 3 olyan ember is azt mondja, hogy jó a rizs akire felnézek, akkor bizony én fogok enni rizst.
Természetesen a mértékre nagyon figyelve!
A sütőtök is jöhet, az édesburgonyát, burgonyát kihagyom, na meg a tápióka keményítőt is.

Idézek egy nálam sokkal okosabbtól:
: "A fehér rizs megfőzve már nem tartalmaz veszélyes lektineket. A fehér rizs kis mennyiségben teljesen OK. Jobb, mint a gyümölcs, ha CH kell. A fehér rizs glükóz-polimerekből áll. Azaz a keményítő tartalmukat 2 dolog teszi ki: amilóz és amilopektin. Mind2t csak glükóz molekulák alkotják. Az amilóz hosszabb és nehezebben hidrolizálható glükóz-láncokból áll és az amilopektinnel szemben nem is vízoldékony. Azaz egy keményítőben minél több az amilóz, minél kevesebb az amilopektin, annál alacsonyabb a GI-je és annál nagyobb része halad át emésztetlenül -> a tényleges GL-je is alacsonyabb. Amúgy önmagában az amilóz gyakorlatilag prebiotikum, viszont tudtommal minden keményítőben csak amilopektinnel együtt fordul elő. Szóval a lényeg, hogy olyan CH-t érdemes keresni, amiben nincs fruktóz, ezen belül pedig olyat, amiben az amilóz aránya minél nagyobb az amilopektinhez képest. Ja és persze ne tartalmazzon semmilyen allergént és semmi olyan anyagot, ami a bélfalat áteresztőbbé tesz, ingerli. Ezért a fehér- és nem a barna rizs a nyerő. Azt, hogy melyik keményítős cucc mik az amilóz-amilopektin arányok nem tudom. Illetve annyit igen, hogy pl a hosszú szemű rizsekben (pl. Basmati, indica) több az amilóz, kevesebb az amilopektin, mint a többi típusban. Minél több vízben, minél jobban megfőzik és minél hosszabban hűtik annál több rezisztens keményítő képződik minden keményítőben. Pl a másnapos hűtőből kivett rizs vagy krumplipűré GI és GL értéke is ezért lesz sokkal alcsaonyabb, mint frissen. Megfahéjjazva, vaníliázva, vagy kókusztejjel összefőzve remek hideg desszert lesz így sportolóknak, akinek többlet CH kell. 0% fruktóz, kizárólag glükóz-polimerek. Magas prebiotikus hatás, vastagbél vajssav szint fokozás. Alacsony GI/GL. 100x jobb, mint az édesburgonya szerintem... Igen, 10x-est akartam. Én pl 7x-es mennyiségűvel szoktam csinálni. Jó sokáig kell főzni. Szinte pépesre. Előbb-utóbb elpárolog. Úgy szoktam, hogy szegfűszeg pár db + pár szem mazsi. Ezzel főzöm jó sokáig, majd mikor már a nagyja elfőtt, de még nem leégés veszélyes vajat vagy kókuszzsírt keverek hozzá sokat (zsiradék is csökkenti GI/GL-t és finomabb is tőle) + pici sót + vaníliát + eritritet. Összekavarom óvatosan. (Persze ahogy fő el a víz, úgy csökkentem a hőfokozatot, le ne égjen). Szobahőmérsékleten hagyom lehűlni, majd hűtő... Másnap fogyasztható (módjával azért)."
Szabó Gál Bence

Ti milyen biztonságos keményítőket esztek?
 
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése